امکانات و قابلیت های ChatGPT در تولید محتوا چیست؟
ظرفیتهای استثنایی این چتبات امکانهای متعددی را پیش روی دیجیتال مارکترها قرار میدهد و قابلیتهای آن از صرفاً تولید محتوای متنی فراتر میرود؛ در ادامه به برخی از موارد استفاده و کاربردهای ChatGPT در دیجیتال مارکتینگ، سئو و تولید محتوا میپردازیم.
۱. شناسایی کلمات کلیدی و ارائهی پیشنهاد
به کمک ChatGPT میتوان به سرعت و به راحتی تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی را انجام داد. تنها کاری که باید بکنید این است که وارد چت شده و کلمهی کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و این چتبات فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار میدهد. این فهرست بر اساس آخرین و بیشترین جستجوهای صورت گرفته در موتورهای جستجوست.
۲. بررسی گرامر و ایرادات نگارشی
این بات میتواند دستیار شما در نویسندگی باشد و با دنبال کردن توصیهها و بازخوردهای آن میتوانید کیفیت و استایل نگارش خود را بهبود ببخشید؛ به علاوه این چتبات همهی ایرادات نگارشی و گرامری شما را شناسایی کرده و به صورت خودکار آنها را برطرف میکند.
۳. ایجاد پشتیبانی مشتری
بدون شک ارائهی پشتیبانی به مشتریان به شکلی اثربخش یکی از دلایل اصلی رضایت مشتریان و رشد هر کسب و کاری است؛ به ویژه اگر این پشتیبانی به صورت ۲۴ ساعته فعال باشد. مزیت اصلی این چتبات در ارائهی پاسخهای شخصیسازیشده و مرتبط با سوالاتی است که کاربران و مشتریان از آن میپرسند. این چتبات توانایی خلاصهسازی، ترجمه و بیان متفاوت مفاهیم مختلف است.
۴. تولید محتوای خلاق
تردیدی نیست که ChatGPT میتواند سئو و مارکتینگ را دگرگون خواهد کرد و فرصتها و امکانهای تازهای در این حوزهها ایجاد خواهد کرد و یکی از این دگرگونیها در بخث تولید محتواست. این چتبات توانایی تولید متونی را دارد که بسیار شبیه به متون نوشتهشده به دست انسانهاست. کیفیت بالای ChatGPT در تولید محتوا میتواند بسیاری از کسب و کارها را از ساعتها تخصیص زمان برای تولید محتوا متناسب با پرسونای خریدار بینیاز کند.
معایب و ضعفهای ChatGPT در تولید محتوا چیست؟
بزرگترین عیب ChatGPT برای ایرانیان در حال حاضر در دسترس نبودن آن در داخل ایران است که البته با خرید اکانت وریفای شده ChatGPT از سایت ChatGPTFarsi امکان استفاده از این چت بات محبوب فراهم گردیده است و البته گذشته از آن این تکنولوژی ضعفهای خاص خودش را نیز دارد و استفادهی بیملاحظه از آن میتواند نتایج منفی در پی داشته باشد؛ اما چالشهای استفاده از ChatGPT دقیقاً چه چیزهایی هستند؟
۱. بروز نبودن
یکی از معایب اصلی این فناوری بروز نبودن دیتای آن است. دادهها و اطلاعات چتجیپیتی متعلق به سال 2021 و پیش از آن هستند و رویدادهای روز را شامل نمیشوند و اگر به دنبال محتوایی مربوط به رویدادهای روز باشید، نمیتوانید روی ChatGPT حساب باز کنید.
۲. عدم دقت و جانبدارانه بودن
باید متذکر شد که چتجیپیتی نمیتواند تماماً جایگزین هوش انسانها شود و همیشه دقت صد در صدی ندارد. یکی از دیگر از ایرادات قابل توجه آن جانبدارانه بودن آن است؛ البته که این جانبداری همیشگی و در همهی حوزهها نیست اما نمیتوان اطلاعات و محتوایی که از ChatGPT دریافت میشود را به صورت پیشفرض دقیق و بیطرفانه تلقی کرد.
با وجود اینکه محتوای تولید شده توسط چتجیپیتی آگاهیبخش است و به شکلی استاندارد نوشته شده، عمق و پرسپکتیو کافی ندارد و از این رو محتوای آن منحصر به فرد نیست.
۳. قابل شناسایی بودن
الگوریتمهای گوگل توانایی شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را دارند. فناوری چتجیپیتی بر اساس محتوای مقالات، وبسایتها و کتابهای مختلف تعلیم داده شده است و صرفاً همان مطالب را بازسازی و ارائه میکند و این کار بر خلاف خط مشی گوگل است.
اگر الگوریتمهای گوگل محتوای متوجه شوند که از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بهره میبرید، سئو و جایگاه محتواهایتان با مشکل روبرو خواهند شد. برای جلوگیری از این مسئله باید به یاد داشته که چتجیپیتی انسان نیست و نمیتواند جای افراد را بگیرد. به ChatGPT و دیگر فناوریهای هوش مصنوعی باید به چشم دستیاران انسانها و نه جایگزین آنها نگاه کرد.
نکتهی پایانی
ChatGPT با ارائهی شیوهها و امکانهای نو، بسیاری از صنعتها و حوزههای کسب و کار از جمله دیجیتال مارکتینگ را به شدت تحت تاثیر ظرفیتهای خود قرار داده است. با تمام اینها اگر بخواهیم محتوایی اصیل و باکیفیت تولید کنیم، ChatGPT به دلیل برخ ضعفهایی که بالاتر به آنها اشاره شد بهترین گزینه نیست و نمیتواند جایگزین انسانها در تولید محتوا باشد؛ البته هنوز!
منبع: ChatGPT & Its Importance For SEO